Back

E-mailmarketing zonder e-mailadressen? Geen probleem!

Hoe voer je e-mailmarketing zonder dat je beschikt over de e-mailadressen van je klanten?

Niet.

Het verzamelen van contactgegevens van (nieuwe) klanten was daarom de eerste stap in de marketingstrategie van Melis Carwash. Een niet-digitaal bedrijf waarbij informatie van de klant geen vereiste is om tot verkooptransactie te komen. In tegenstelling tot bijvoorbeeld webshops, waarbij NAW-gegevens (plus e-mail) vereist zijn en vaak bij verkoop toestemming wordt gevraagd voor marketingdoeleinden.

Melis Carwash

Melis Carwash is dé autowasstraat van Breda*. Je treft bij Melis Carwash geen spiksplinternieuwe wasstraat aan en dat is ook niet nodig voor een schone auto. Wat je er wel treft is een club jonge enthousiastelingen die je auto met de hand voorwassen. In combinatie met de machinale wassing en droging rolt je auto er (zeker bij een programma met polish) blinkend uit. Dit voor een bedrag die ongeveer € 5 lager ligt dan dat van de concurrent, en dit is inclusief een velgenreiniging.

* disclaimer: ik heb zelf jaren bij deze wasstraat gewerkt ;)

De doelen van Melis Carwash

Begin 2023 heb ik op verzoek van Koen Versteden van Melis Carwash onderzocht hoe techniek kan worden ingezet om korte termijn nieuwe klanten aan te trekken en bestaande klanten te belonen bij bezoeken. Daarnaast is er behoefte om meer regie te krijgen op de bezoeken van klanten, deze zijn, op uitzonderingen na, voornamelijk afhankelijk van weersomstandigheden.

De uitwerking

Voordat ik zelf iets ben gaan maken heb ik gekeken naar de bestaande oplossingen. Er waren meerdere oplossingen waarbij we aansluiting vonden. Uiteindelijk hebben we gekozen voor een samenwerking met Piggy, een zeer uitgebreid loyaliteitsprogramma voor klanten & medewerkers.

Piggy logo

Melis Carwash houdt met enige regelmaat een flyeractie. Deze flyers vallen bij verschillende postcodes in Breda op de deurmat. Dit keer hebben ze een QR-code op de achterzijde. Wie deze code scant en de verschillende stappen doorloopt krijgt 10 euro korting op het meest luxe programma, de VIP. Dit is tevens de hoogste korting op de flyer. De stappen zijn: invullen e-mailadres, e-mailadres bevestigen in de mailbox en vervolgens de volledige naam en eventueel leeftijd. Na afronding ontvangt de (nieuwe) klant een voucher QR-code & voucher nummerieke code per e-mail. Deze QR-code kan het personeel van de wasstraat scannen bij bezoek en de korting wordt vervolgens in rekening gebracht. Het scannen is eenvoudig en voegt vrijwel geen frictie toe aan het bedrijfsproces. Dit is belangrijk voor de doorstroom van bezoekers bij de wasstraat.

In de wasstraat zelf hangt op diverse plekken dezelfde QR-code. Zodat bezoekers die de flyer niet hebben ontvangen per post tóch gebruik kunnen maken van de actie en in de Piggy omgeving van Melis Carwash komen.

De tussenstand & toekomst

Nu dat de wasstraat beschikt over de contactgegevens (±300 binnen 10 dagen) van klanten zijn zij in staat om intensiever en betere marketing te voeren. Allemaal binnen het platform van Piggy. Het beste is dat voor deze casus slechts een gedeelte van Piggy wordt gebruikt. Er is namelijk nog veel meer mogelijk binnen dit loyaliteitsplatform. Denk aan: een te installeren app met huisstijl van jouw bedrijf, speciale kortingen tussen periodes (bijv. dagen en tijden, zoals happy hour) en punten sparen bij elk bezoek om te sparen voor beloningen.

Is een loyaliteitsprogramma iets voor jouw bedrijf?

Inmiddels ben ik partner van Piggy, een fijne samenwerking. Vragen en verzoeken worden tot op heden binnen 4 uur opgepakt, zelfs aanpassingen binnen het platform. Samen met jou werk ik een strategie uit die past bij jouw bedrijfsproces. Deze vertaal ik naar configuratie binnen Piggy die zorgeloos werkt. Ben je benieuwd naar hoe Piggy kan worden ingezet voor jouw personeel of klanten? Neem dan contact met mij op.

📞 + 31 (0) 76 204 5555

✉️ billy@2b-it.nl

Maak gebruik van de actie van Melis Carwash!

De actie bij Melis Carwash loopt tot 31 juni en de voucher is 30 dagen geldig vanaf het moment van ontvangen. Doe er je voordeel mee!

https://bit.ly/melis-carwash-b2c